Hvor farlig er du?
Hvor lett er du å fikse?
Hva slags vær foretrekker du?
Hva synes folk om deg?
Hvor er du best?
Hvilken fasong har du?
Hvilket tiår hører du hjemme i?
Hvilken trikk er du?
Gammeltrikken (SL79)
Du er den søteste og peneste av alle trikkene. Du kjører stille gjennom gatene og kjører deg sjelden fast. Du har overlevd mange utskiftinger og nye trikkemodeller, men alltid klart å vise din verdi. Din varme har tint opp mang en frossen passasjer, men siden du mangler klimakontroll kan det også bli litt vel hett innimellom. Dessverre er du ikke særlig universelt utformet, og kan oppleves som vanskelig tilgjengelig for mange. Blir det mange passasjerer får du også lett litt logistikkproblemer og kan bruke lang tid på holdeplassen. Men klarer man først å komme seg om bord, har du den absolutt beste kjørekomforten.
(SL79 er Oslos eldste trikker som fremdeles kjører i vanlig drift. Man får ikke deler til dem lengre, men Sporveien har eget lager med deler og egne mekanikere som kan alt om disse trikkene. Les mer her https://no.wikipedia.org/wiki/SL-79)
Italiatrikken (SL95)
Du gir ikke et godt førsteinntrykk, men har mange kvaliteter når man blir vant til deg. Du er som en fyrrig italiener, dårlig tilpasset de norske forholdene og nordmenns normer. Du har måttet venne deg til at folk ler av deg når du kjører deg fast. Kanskje har du følt deg som feil trikk på feil sted, men du er også utholdende og overvinner de negative holdningene. Du er varm, trygg og tar vare på folk. Du har også stor kapasitet og komfort som innbyr til varige forhold. Skal jeg ta trikken langt, er det deg jeg velger. Som en ekte italiener vet du å slå fra deg, og alle som kommer i veien for deg bør passe seg. Kvalitetene dine har også en tendens til å bli mer satt pris på når du sammenlignes med andre trikker. Du vinner på sammenligninger.
(SL95 kjører på alle linjene i Oslo. Den kom i 1998 og er en trikketype det har vært mange problemer med. Den var kanskje ikke det riktige valget for Oslo, men i løpet av årene har den store blå firkanten likevel blitt en kjent del av bybildet i Oslo. Les mer her https://no.wikipedia.org/wiki/SL-95)
Nytrikken (SL18)
Du er flashy og moderne og har alt av nymotens funksjoner. Du har fått halve Oslo gravd opp for å tilrettelegge for deg og du suser gjennom byen med den største selvtilliten. Dessverre opplever de fleste deg som mer slitsom og masete enn de andre trikkene. Du trenger veldig mye oppmerksomhet og hyler og uler hver gang du stopper et sted, åpner eller lukker dørene eller forlater en holdeplass. Selv om du har mye bedre kapasitet enn de andre trikkene, går det på bekostning av den opplevde komforten om bord. Med nesten utelukkende stå-plasser sender du et tydelig signal om at du ikke er ute etter at folk skal finne seg for godt til rette og innlede et lengre forhold til deg. Du leverer imidlertid glimrende på å få mest mulig folk raskest mulig ditt du skal, og blir nok ikke så mye satt pris på som du fortjener
(SL18 er den nyeste av Oslotrikkene, og den med størst kapasitet. Den skal på sikt ta over for alle de andre trikkene og bli den eneste trikken i Oslo. Men jeg ville nå beholdt et par SL79 i bakhånd, hvis jeg var sporveien. Les mer her https://en.wikipedia.org/wiki/SL18)
Høka-trikken (SM83)
Du er en skikkelig traust og stabil nordmann. Du er praktisk og fornuftig, har tatt innover deg de nyeste teknologiske utviklingene, men er ingen early adapter. Noen synes du er litt kjedelig, men jaggu kommer de til deg når de trenger noen som er kapabel, robust og seiglivet. Du er nemlig en skikkelig jack-of-all-trades, og stiller alltid opp når noen trenger noe. Uansett om du egentlig kan det som skal gjøres eller ikke. Du fikser det meste, og selv om mange synes du er litt stiv har du en enorm evne til å tilpasse deg kravene som stilles til deg. De som ser din virkelige verdi, blir dine tilhengere for alltid og du trekker også dem frem i livet. Selv om det av og til fører til at du selv sporer av litt.
(SM83 ble produsert av Hønefoss Karosseri og gjenkjennes på den spesielle, smale, kantede frontfasongen. De kjørte faktisk i Oslo frem til 2000. De var blant de siste trikkene som kunne kjøre sammenkoblet, med en trekkvogn og en tilhenger. Les mer her https://no.wikipedia.org/wiki/SM-83)
Gøteborgtrikken (SM91)
Du er underdogen som ingen regner med. Du har blitt avskrevet som utrangert og ferdig, men du kommer alltid tilbake med ny verdi og peker ut nye ukjente muligheter ingen hadde tenkt på. Utenpå er du kanskje ikke den flotteste, men inni har du de mest fantastiske farger og superfresht interiør som imponerer og fascinerer alle som kommer innenfor. I tillegg er du uavhengig og selvstendig, og selv om du har plass til mange, kan du fint klare deg uten konduktør. Når de andre trikkene har låst seg fast i ett syn og ikke klarer å snu i mangel på vendesløyfer, er du den som kan kjøres i begge retninger og redder dagen. Du finner lett koblinger mot andre trikker, men liker best å kjøre i et lite kluster med en til to andre trikker. Selv om du blir undervurdert, kommer du til alltid til å stille opp og levere varene når ingen andre klarer å fikse problemet.
(SM91 skulle kasseres i Gøtebord da de ble kjøpt inn til Oslo Sporveier på 90-tallet. Grunnen var at veiarbeid gjorde at Sporveiene mistet tilgang til flere vendesløyfer. Men SM91 kunne kjøres begge veier og trengte ikke vendesløyfe og ble redningen. Trikken fikk imidlertid et dårlig rykte da den forårsaket en av de verste dødsulykkene med trikk noensinne i Oslo. Les mer her https://no.wikipedia.org/wiki/SM-91)
Share your Results: