På hvilken matbutikk skal du handle?

0%

Hvor viktig er det med godt utvalg?

Hvor viktig er det at maten er billig?

Hvor viktig er størrelsen på butikken?

Hvor viktig er avstanden til butikken?

Hvor viktig er åpningstider?

Hvor viktig er konkurranse i matvarebransjen?

Hvor viktig er ferskvaredisk?

Hvor viktig er butikkens image?

På hvilken matbutikk skal du handle?
Rema 1000

Remalogo

Den siste kjeden som står helt alene og ikke er en del av Norgesgruppen eller Coop. Rema har hatt noen helt geniale markedsføringskampanjer og er mest kjent for slagordet «Det enkle er ofte det beste». Men de har også hatt noen skikkelig markedsføringsskandaler og både bestevennstrategien og appen Æ har vært hardt kritisert. Utvalget deres bærer preg av at de forhandler selv, og ikke sammen med noen andre. Det vil si at du finner alt du skal ha, men kanskje fra noen merker du ikke hadde sett for deg. I stedet for Prior-pålegg finner du Solvinge. Og du får kjøpt Coca Cola, men kan også velge RC Cola, hvis du vil. Hvis du handler mye på Rema er du enten merkevarelojal, trenger noen produkter du bare finner der eller vil støtte den siste uavhengige kjeden og bidra til konkurranse i markedet.
Coop Prix

prixlogo

Coop prix er den sanne coop-butikken. Dette er selve Coopsjela. Til en sånn utstrekning at de under overskriften «Om Coop Prix» på sin egen side ikke har noe info om Coop Prix, bare info om Coop generelt. På Coop Prix er de opptatt av å dyrke sine egne produkter, og ja, de gir deg flere merker å velge mellom, men de eier alle sammen selv. Merket Änglamark, som er parfyme- og fargefritt, økologisk, fritt for kjemikalier, nøkkelhullmerket og alt annet du kan komme på som både er sunt og bærekraftig, virker å være ledestjernen deres og det de fokuserer butikken mest rundt. Innenfor oppskrifter fokuserer de på at det skal være sunt og enkelt. Altså ikke nødvendigvis billig, og ikke nødvendigvis noen kulinarisk reise. Handler du her, er kanskje du også mest opptatt av å finne gode, samvittighetsfulle produkter for hverdagen til en grei pris.
Kiwi

Kiwilogo

Kiwi er billig og måten de fikser å være så billig på er ved å minimere utvalget, og å ha butikker med stor omsetning. Det vil si at butikkene må ligge der det er masse folk. Enten må de ligge ved en gjennomfartsåre i en stor by, eller ha tilnærmet monopol på en mindre plass. Du finner dem sjelden i kjøpesenter eller plasser med høy leie og kort åpningstid. Det er også fordi Kiwi ikke har noe godt utvalg av varmmat, påsmurt eller andre lunsjvarer. Nei, dette er butikken for den som ikke kommer med en handleliste, men som kan ta beslutninger om kjøp basert på hva som finnes i butikken. Og som helst skal ha de aller mest vanlige merkene når det kommer til vanlige varer. De har cottage chesse, men kan ikke garantere at de har den versjonen som både er low-fat og laktosefri.
Joker

jokerlogo

Joker markedsfører seg som en lokalbutikk og deres markedsstrategi virker som den går ut på å ha butikker på de viktigste hjørnene i de største byene. Handler du mye her, er det mer enn sannsynlig at du har en Joker som nærmeste butikk. «Det finnes altså butikker som har enda flere varer, enda lavere priser og enda flottere hyller enn oss. Men vi er helt i nærheten og en god nabo når du trenger en!» skriver de om seg selv på sin egen hjemmeside. Det som er litt gøy med Joker er at franchisetakerne står ganske fritt til å ta inn de varene de mener selger godt i nabolaget. Dermed kan du godt finne Tøyen Cola i hyllene på Oslo Øst, men ikke Oslo Vest. Eller lokale oster som lages av noen i din bygd. Og hvis det er noe du mener burde selges i butikken, kan det faktisk være vits i å tipse butikksjefen.
Meny

Menylogo

Åja. Det er såpass, ja. Du er en matsnobb og du er ikke redd for å vise det. Du betaler gjerne ekstra for vanlige matvarer så lenge du også kan kjøpe kafirlimeblader, syltet galangal og tamarindpaste og de nystekte brødene fortsatt er varme. Du liker kanskje også å snakke om maten din og da er ferskvaredisken perfekt. Både for å få skåret entrecôten i akkurat riktig størrelse, eller for å sikre deg noen varme lunsjkaker til kveldsmat. Meny prøver å lage en handleopplevelse for deg, så hvis det er det du er ute etter, har du havnet på rett sted.
Coop Obs

Coop Obs-logo

Norges eneste hypermarked-kjede, hva nå enn det betyr. Og her kan du virkelig bli hyper, mens du kjøper sengetøy, sko, DVD-er og melk på samme sted. Dette er en av de veldig få butikkene i Norge som reklamerer på TV med at de har så mange parkeringsplasser. Men så trenger de det også ettersom de ofte ligger på steder du ikke kommer deg til uten bil og du ofte ender opp med å handle så mye at du trenger bil for å komme deg hjem. Her er det billig og du får godt utvalg, men du betaler for det i tid. Samma det. Vi EEELSKER smartshopper, da. Hvorfor har ikke alle det?
Mega

Megalogo

Mega er high-endkonseptet til Coop. Her er det en del dyrere, men til gjengjeld er de et trygt valg hvis du må ha tak i noe som er bare litt utenfor standardsortimentet til butikkene. Eller hvis du vil ha mulighet til å velge mellom cherrytomater fra Nederland, cherrytomater fra Spania eller cherrytomater fra Jæren. Butikkene varierer i størrelse, men i det siste har de oppgitt en del av de små lokalene sine, og ser ut til å satse mer på store butikker som skal være verdt å gå omvei til, enn å være tilstede overalt og bli valgt på grunn av lokasjon. Handler du mye her, er sjansen god for at du er opptatt av god mat og har greit med spenn og tid.
Matkroken

Matkrokenlogo

Matkroken er Coop-kjeden sin versjon av SPAR. Du trodde kanskje dette var en samling av uavhengige butikker som opererte under samme navn? Det ville jo ikke vært så rart ettersom Matkroken er den eneste av Coop sine kjeder som ikke har Coop-navnet i navnet sitt. Kan jo virke som de prøver å fremstille denne kjeden som mer uavhengig. Matkroken sin greie er å ta seg tid, kose seg med mat og De fokuserer på oppskrifter fra grunnen av og på nettsiden har de menyknapper som «Mors middag» og «Bakelykke». Mors middag er forresten oppskrifter fra grunnen av på ting man vanligvis kjøper ferdig. De kunne kalt det hjemmelaget, men en kjede som ikke er redd for sexisme, der altså.
Spar

Spar logo

Sparkjeden markedsfører seg på sin lokale tilknytning og tilstedeværelse i nabolagene. Derfor finner du ikke så mange av dem i Oslo sentrum. Handler du mye her er sjansen god for at du bor litt usentralt til. Dette er de typen butikk hvor du blir gjenkjent og kanskje til og med kjenner betjeningen. Du er med andre ord ikke typen som må ut klokken 07 på en onsdag for å kjøpe kondomer og en stor pose smågodt. Ikke at du synes det er pinlig, men det er kanskje ikke noe du vil ha kringkastet?
Bunnpris

Bunnprislogo

Bunnpris er en liten ujålete kjede som hverken er spesielt billig, eller spesielt bra på utvalg. Hvis du handler her er sjansen god for at de enten ligger rett i nærheten av der du bor eller jobber, eller at du handler mye på søndager. Hvis du handler her fordi du tror Bunnpris er den minste av de uavhengige kjedene og du vil ha mer konkurranse, må du tenke på nytt. Bunnpris var den minste av de uavhengig, men nå har de innledet samarbeid med Coop. Med det valget forsvant firedelingen av markedet og det er nå bare Rema som står mot Coop og Norgesgruppen.

Share your Results: