På radioen i morges hørte jeg nyheten om at Expert sier opp tariffavtalen for alle sine ansatte. Det er ugreit, men det er sikkert tøffe tider i selge-elektronikk-fra-butikk-bransjen. Sikkert mange som går i butikken og ser på produktet og så kjøper de på nett etterpå.
Expert sier opp tariffavtalen for å slippe å betale de ansatte UB-tillegg. UB-tillegg er faste ekstrasatser de ansatte får oppå lønnen når de jobber senere enn 18 på hverdager og i helgene. Expert går bort fra denne faste satsen for å gi de ansatte mer i provisjon. De ønsker en mer insentivbaserte lønnsmodell. So far so good, ikke sant? Det er ikke bra, men kunne de ikke bare stoppa der? Neida. HR-sjefen går på radio og sier at “Dette tror vi vil gi de ansatte bedre arbeidsforhold og kundene våre bedre service.”
Siden når er det bedre arbeidsforhold å ha en salgsavhengig lønn? Altså en usikker lønn som er tilfeldig og avhengig av alt fra trender til helligdager til været. Og siden når er det hyggelig å handle en plass hvor selgerne er provisjonslønnet? Flydd mye med Ryanair i det siste, mr. HR-sjef hos Expert? Siden kommunikasjonsrådgiveren din åpenbart er en journalist som ikke får seg jobb som journalist, eller en avdanka politiker, skal du få gratis råd av meg. Mitt råd er:
Expert går ut i media og beklager at vi dessverre på grunn av tøffe tider i bransjen ser oss nødt til å legge om lønnsmodellen. Vi innrømmer at den nye modellen vil stille større krav til selgerne våre om å være nettopp det, selgere, men vi håper at de fleste ansatte også vil se at dette gir nye, gode muligheter for å direkte påvirke egen lønn. Vi skulle gjerne hatt både UB-tillegg og provisjon, men det går ikke. Vi håper at kundene fremdeles vil nyte godt av de mange timene med kurs og opplæring vi investerer i våre selgere, og at de ikke vil oppleve at salgsinstinktet tar overhånd hos våre ansatte. Avslutningsvis opplyser vi om at de aller fleste punktene i tariffavtalen vil bli videreført selv om vi melder oss ut av den.
Dere vil fremdeles fremstå som en gjeng drittsekker som ikke betaler tariff, that can’t be helped. Men med mitt budskap slipper dere i det minste å lyve!
2016: året da telefonselgerne brøt seg ut av telefonen og tok fysisk form.