Fortau stengt

Vennligst benytt fortau på den andre siden av gaten.

Nederst i Bøkkerveien på Løren driver AF Gruppen og bygger et eller annet. Sikkert leiligheter, men kan også være et næringsbygg. Det kan være det samme. Bøkkerveien er en lang, smal veistump som utover å være adressen til en del personer gjør mest nytte for seg som den raskeste veien fra Løren til Økern. Det er kanskje ikke så overraskende at AF Gruppen har fått tillatelse til å bruke hele veiens bredde som byggeplass. Mellom Bøkkerveien og t-banelinjen som går på den ene siden av veien er det imidlertid en tynn stripe med grøft. 50 centimeter med ujevnt gress som ikke utgjør noen verdi for AF Gruppen. Denne grøften har gjort det mulig å gå forbi AF Gruppen sin byggeplass i Bøkkerveien og betydd at AF Gruppens aktivitet kun har stengt Bøkkerveien for kjørende og syklende, men ikke for gående.

Transportens hellige gral

At fortau og gangveier leies ut til anleggsvirksomhet er noe det burde bli slutt på. Det burde være en generell regel om at det skal unngås for enhver pris, og at dersom det er uunngåelig skal det være så dyrt at entreprenøren vil risikere at lønnsomheten i prosjektet går ad undas om de bruker det en dag mer enn nødvendig. Slik er det ikke. Stengte fortau med plakater som kommanderer gående til gå et annet sted dukker opp over alt, og de blir stående uforskammet lenge. Det er ganske uforskammet i seg selv å be fotgjengere gå omvei. Forgjengere er byens mest økonomiske, mest miljøvennlige og minst farlige ferdende. De trenger nesten ikke noe utstyr, de forurenser minimalt, de påfører byen minst slitasje og holder så lav fart at de nesten aldri krasjer. Og om de gjør det, forårsaker de sjelden alvorlige skader. I tillegg er de dem som påvirkes mest av dårlig vær, dårlig føre og omvei. De er transportens hellige gral og fortjener alltid retten til veien.

50 cm utgjør ingenting, men også alt

Uansett hvor mye plass en entreprenør trenger for å bygge, burde det alltid være mulig å sette av 50 centimeter til at fotgjengere kan få lov til å gå forbi, uten å måtte legge om kursen. Uten å måtte gå omvei. Uten å måtte gå i veibanen. Hvis entreprenøren trenger hele fortauet, får han leie veibanen også da, og gjøre om den til fortau. For ærlig talt, personer som sitter på ræva i en varm bil tåler bedre å kjøre noen hundre meter omvei enn en fotgjenger tåler å måtte gå over på andre siden av veien. Og 50 centimeter, en halv meter, utgjør virkelig ingenting for en entreprenør. Det er ikke forskjellen på om en gravemaskin får plass til å kjøre der eller ikke. De har den plassen å avse, men gjør det ikke, fordi de trenger det ikke.

Ei trang, gjørmete grøft var nok

Byene er fulle av eksempler på byggeplasser hvor entreprenøren breier seg ut på mye mer plass enn de trenger fordi de har fått leie grunnen for billig av kommunen. Og fordi de åpenbart overhodet ikke bryr seg om de som bor i nabolaget de bygger i. AF Gruppens prosjekt i Bøkkerveien var et eksempel til etterfølgelse i så måte. Selv om det bare var snakk om ei trang, gjørmete grøft skviset inn mellom t-banens gjerde og AF Gruppens gjerde, var det nok til at veien var åpen for gående og man ikke trengte å gå omvei.

Det som behager AF Gruppen endrer seg

Så utrolig skuffende det var å oppdage at de en dag ikke bare hadde flyttet gjerde så de nå også okkuperte grøfta, og dermed hadde stengt Bøkkerveien helt for all gjennomfartstrafikk. De hadde også unnlatt å skilte det. For om du vet at Bøkkerveien er stengt, vil du nok velge å gå Lørenveien i stedet. Det er omvei, men ikke så mye omvei. Bare 300 meter. Men hvis du først oppdager at Bøkkerveien er stengt når du kommer til AF Gruppens prosjekt, har du ikke bare gått hele Bøkkerveien forgjeves; du må nå også gå hele Bøkkerveien tilbake før du kan begynne på omveien. Bøkkerveien er 400 meter én vei, så et skilt i den ene enden om at det nå ikke lenger behager AF Gruppen å slippe igjennom fotgjengere, ville spart fotgjengere for 800 meter. Kjører du bil, fnyser du sikkert av den avstanden. Kanskje hvis du sykler også. Men hvis du går, det regner og du har dårlig tid så er dette ganske surt.

Hvem bryr seg…

Det bør ikke være opp til AF Gruppen, eller noen annen entreprenør å bestemme om en vei skal være åpen eller stengt. Vei er et felles gode. Vei er der for en grunn. Det bør ikke være mulig å leie den. Men om man er så heldig at man får det, så kan man pokker meg likevel klare å sette av de 50 centimeterne til fotgjengerne. Og det bør være kommunens ansvar å sørge for det. Så lenge som kommunen ikke sørger for det, kan man bare merke seg hvilke entreprenører som bryr seg, og hvilke som ikke gjør det.

PS. Et lite søk avslørte hva det er som bygges på tomten. Det er et hotell og man har visstnok store planer for hvor positivt det skal bli for nabolaget. På vvsaktuelt.no står det at “Utvikler, arkitekt og hotelldriver har samarbeidet tett rundt ideen om å skape et nabolagshotell, der mange av hotellets funksjoner kommer allmennheten til gode, samt at bygget bidrar til å skape liv i nærmiljøet på Hasle Linje. Hotellet vil bli sterkt knyttet opp mot de nye byrommene rundt, og har utadrettede funksjoner som restaurant, bar og treningssenter på bakkeplan. I tillegg vil bygget ha et stort offentlig lobbyrom innendørs, der de vitale delene av byggets funksjoner møtes, forteller arkitekten.” Synd at ikke disse visjonene blir gjeldende før bygget står ferdig, da…

Share via
Copy link
Powered by Social Snap